Lichaamsbeweging heeft een positief effect op de darm- en insulinegevoeligheid

insulinegevoeligheid

De voordelen van lichaamsbeweging gaan verder dan alleen fysieke kracht of uithoudingsvermogen. Naast het ondersteunen van de geestelijke gezondheid en het stimuleren van energie, heeft een studie aangetoond dat lichaamsbeweging het potentieel heeft om ons darmmicrobioom en onze insulinegevoeligheid te veranderen.

Lichaamsbeweging en de darm- en insulinegevoeligheid

De kleine studie, gepubliceerd in het onderzoekstijdschrift Obesity: The Journal of the Obesity Society, betrekt 14 deelnemers bij een acht weken durende ‘oefen interventie’, waarbij ze twee tot vier keer per week oefenden met 65% tot 85% van hun hartslagreserve. 

Eerdere studies hebben aangetoond dat lichaamsbeweging de microbiële overvloed en/of diversiteit van de darm kan verbeteren, wat weer werd bevestigd door de bevindingen van deze meer recente studie. De onderzoekers ontdekten dat regelmatige lichaamsbeweging leidde tot een bescheiden winst in de overvloed van drie specifieke soorten probiotica die in de darm worden aangetroffen (Ruminococcus gauvreauii, Lachnospiraceae FCS020 en Anaerostipes), die allemaal de Firmicutes-stam hun thuis noemen.

Meer uniek voor dit onderzoek, vonden ze dat er gedurende de acht weken een aanzienlijke verbetering was in de insulinegevoeligheid van de deelnemers. Een hogere insulinegevoeligheid betekent dat het lichaam glucose beter kan gebruiken en daardoor de bloedsuikers genormaliseerd en stabiel kan houden. Dit mechanisme is de sleutel tot metabolische gezondheid gedurende het hele leven.

Volgens de studie zal de volgende stap voor onderzoek zijn om uit te zoeken welke mechanismen leiden tot deze associatie tussen lichaamsbeweging, verbeteringen in de dynamiek van insulinegevoeligheid en winst in de belangrijkste darmmicrobiota.

Training onderdeel maken van de routine

Wellicht heb jij al een fijn trainingsregime maar indien dat nog niet het geval is kun je nu goed beginnen. De richtlijnen van de onderzoekers bevelen twee tot vier trainingen per week aan, met name degenen die je hart sneller laten kloppen. Meer is natuurlijk ook altijd prima. Kom jij tijd tekort? Dan zijn HIIT-workouts ideaal om op drukke dagen te doen.

LEES OOK: De beste duurzaamheid hacks van 2021 die we vasthouden in 2022 en ook daarna

LEES OOK: Hoe we naast beweging, onze leefstijl totaal kunnen verbeteren in één week

flexibiliteit

Tot slot

Naast de voordelen van lichaamsbeweging waarmee we al bekend zijn, heeft deze nieuwe studie laten doorschemeren dat er een duidelijk verband is tussen de bloedsuikerspiegel en sporten, wat de voordelen verduidelijkt van regelmatige beweging om de insulinegevoeligheid te helpen verbeteren.

All search results